Thursday 18 July 2019

Wang Zakat Untuk PEMBANGUNAN INSANI Golongan LGBT VS Wang Zakat Untuk Golongan LGBT


Bismillah Walhamdulillah Allahuakhbar.
Seringkali kita mendengar di akhbar arus perdana atau media massa dan elektronik tentang golongan LGBT. Siapakah LGBT ini? LGBT membawa maksud L-Lesbian, G-gay, B-bisexual dan T-transgander. Golongan ini sejak mutakhir ini mula muncul dan berani membawa hak dan isu mereka ke tatapan masyarakat. Sebagai sebuah masyarakat yang terdiri daripada pelbagai kaum, golongan ini juga mempunyai peranan mereka tersendiri. Namun bagi agama Islam golongan ini

tidak Image result for zakatberada di landasan sebenarnya dan perlu didekati, didampingi dan diajak berunding serta berkawan sambil berdakwah dan bukan mengenepikan golongan ini daripada masyarakat. Oleh itu melalui Majlis Agama Islam Negeri-Negeri dan JAKIM sesuatu wajib dilakukan bagi membasmi permasalahan ini daripada terus merebak sehingga menjadi parah dan barah dalam masyarakat Malaysia umumnya dan Islam khususnya.
Image result for LGBTOleh itu, melalui alat Kewangan Sosial Islam (Islamic Social Finance) iaitu ZAKAT, maka golongan LGBT ini mampu didekati dan diberi peluang untuk mereka kembali kepada fitrah sebagai manusia yang normal. Persoalannya adakah wang ZAKAT boleh diberikan kepada LGBT? Atau adakah wang ZAKAT boleh diberikan untuk pembangunan Insani melalui pelbagai program yang dirancang oleh sesebuah organisasi? JAWAPANYA ialah wang ZAKAT tidak boleh diberikan kepada golongan LGBT tetapi wang ZAKAT boleh diberikan untuk pembangunan Insani melalui pelbagai program yang dirancang oleh sesebuah organisasi.Macam sama je? Nampak macam sama tetapi ia sangat berbeza. Sekiranya wang ZAKAT diberikan kepada golongan LGBT maka ia akan mengundang pelbagai kesulitan lain yang memungkinkan objektif untuk memulihkan golongan ini menjadi sia-sia tetapi jika wang ZAKAT diberikan kepada NGO atau sesebuah organisasi yang menganjurkan program pembangunan insani untuk membantu golongan LGBT menjadi manusia normal maka ia diharuskan di dalam Islam. Majlis Fatwa Negeri Kedah dan majlis Fatwa Negeri Selangor telah mengHARUSKAN wang zakat digunakan untuk pembangunan insani golongan LGBT.

Image result for riqabKenapa LGBT termasuk golongan RIQAB? LGBT termasuk di dalam golongan Riqab kerana Riqab  ialah seseorang yang terbelenggu di bawah suatu kuasa atau keadaan yang menjadi hambatan kepada dirinya bagi menjalani kehidupan yang lebih baik (LZS), Riqab ialah orang-orang Islam tercengkam dengan perhambaan dan penaklukan samada dari segi cengkaman fizikal atau mental seperti cengkaman kejahilan dan terbelenggu di bawah kawalan orang-orang tertentu (PPZ), Riqab ialah seseorang yang terbelenggu dan tiada kebebasan diri dan termasuk juga untuk melepaskan muslim yang ditawan oleh orang-orang kafir. Kesimpulanya ketiga-tiga negeri ini menggunakan istilah DIBELENGGU untuk meninterpretasikan golongan Riqab.
Namun Riqab pada zaman awal Islam dahulu merujuk kepada tawanan perang sahaja (dibelenggu) dan ia tidak mempunyai impak kepada kesihatan masyarakat, kemakmuran masyarakat, keharmonian masyarakat dan akhlak masyarakat. Namun Riqab LGBT ini mempunyai impak negatif yang jauh lebih buruk berbanding Riqab tawanan perang. Cuba bayangkan golongan LGBT ini yang mengidap HIV akibat perbuatan negatif mereka? Kesimpulannya  pengagihan wang zakat untuk pembangunan insani golongan LGBT adalah merupakan pendekatan yang selaras dengan MAQASID SYARIAH di MALAYSIA. Wassalam. Wakaf Jiwa

4 comments:

  1. Adakah golongan LGBT layak membayar zakat? zaman sekrang ramai dikalangan LGBT yang lebih berduit daripada yang biasa. jadi, jika mereka layak membayar zakat , kenapa wang yang dibayar oleh LGBT ( yg kaya) tidak bisa disalurkan kepada LGBT yang miskin?

    hanna niky (fb)

    ReplyDelete
  2. Siti Nur Asma' bt Rusli (1190824)
    KME 1

    A clear explanation provides enlightenment to the community so as not to mistakenly assume that the zakat money is given directly to the LGBT group but to the human development of that group. In the meantime, the money used for the development can attract more of these groups back to their original nature. Thank you for the explaining to the community.

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete